Τετάρτη 22 Δεκεμβρίου 2010

Δραστηριότητες μαγειρικής στο νηπιαγωγείο


ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ <<ΜΑΓΕΙΡΙΚΗΣ >> ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ.

Οι δραστηριότητες μαγειρικής είναι από τις πιο αγαπημένες των νηπίων.
Ήδη τα περισσότερα από αυτά είναι εξοικειωμένα με αυτές, συνήθως από το σπίτι τους .
Στο χώρο του νηπιαγωγείου ασχολούμαστε με διάφορες συνταγές μαγειρικής σε όλη τη διάρκεια του χρόνου και είναι κάτι που το ζητούν με μεγάλη χαρά τα νήπια μας.
Επιπλέον στην υλοποίηση αυτών των δραστηριοτήτων βοηθά το γεγονός ότι τα περισσότερα νηπιαγωγεία στις μέρες μας είναι ολοήμερα και άρα εξοπλισμένα με ψυγείο και κουζίνα που είναι απαραίτητα στην μαγειρική.

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΣΥΝΤΑΓΕΣ ΠΟΥ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΕΚΤΕΛΕΣΟΥΜΕ ΜΕ ΤΑ ΝΗΠΙΑ ΜΑΣ ΑΝΑ ΕΠΟΧΗ.

ΦΘΙΝΟΠΩΡΟ

Φρουτοσαλάτα από φθινοπωρινά φρούτα.
Κόβουμε και δοκιμάζουμε τη γεύση κα την οσμή των φρούτων του φθινοπώρου. Παίζουμε και τη γνωστή τυφλόμυγα δηλαδή με δεμένα μάτια αναγνωρίζουν τα φρούτα από τη γεύση τους.
Πορτοκαλομηλόζουμο.
Καθαρίζουμε μήλα, τα πολτοποιούμε και προσθέτουμε στον πουρέ μήλου ένα ποτήρι χυμό από στυμμένο πορτοκάλι. Ανακατεύουμε και τρώμε .
Μηλόπιττα.
Εύκολη παρασκευή από τα νήπια. Ανακατεύουν σε μεγάλο μπολ με το μίξερ
τα παρακάτω υλικά ( αυγά, βούτυρο, ζάχαρη, γάλα ,αλεύρι κομμάτια μήλου,
βανίλια και κανέλλα) . Αδειάζουν το μίγμα στο ταψί και με τη βοήθεια της
νηπιαγωγού το τοποθετούν στο φούρνο και το ψήνουν.

ΧΕΙΜΩΝΑΣ

Ζεστό κακάο.
Αφού ζεστάνουμε το γάλα , το βάζουμε σε μεγάλη κανάτα και
τα νήπια προσθέτουν κρέμα γάλακτος και μερικές κουταλιές ζάχαρη και κακάο,
ανάλογα την ποσότητα και ανακατεύουν πολύ καλά.
Χριστουγεννιάτικα μπισκότα .
Αφού φτιάξουμε τη ζύμη με αλεύρι, βούτυρο, αυγό, βανίλια και ζάχαρη, τα νήπια
την ανοίγουν με τον πλάστη και κόβουν με χριστουγενιάτικες φόρμες μπισκότα σε
διάφορα σχήματα πχ ελατάκια, αστεράκια κτλ .Έπειτα τα βάζουμε στο ταψί και τα
ψήνουμε στο φούρνο.
Βασιλόπιτα.
Εύκολη συνταγή με ζύμη σαν αυτή του κέικ, την φτιάχνουν πολύ εύκολα τα νήπια
και στο τέλος βυθίζουν μέσα στη ζύμη ένα νόμισμα τυλιγμένο σε αλουμινόχαρτο.
Την ψήνουμε στο φούρνο και την κόβουμε για να βρούμε τον τυχερό της χρονιάς.
Ψωμάκια.
Τα νήπια αφού έχουν πλύνει πολύ καλά τα χέρια τους, βάζουν σε μεγάλο μπωλ το
αλεύρι, χλιαρό νερό, μαγιά, αλάτι κα λίγο λάδι. Έπειτα ζυμώνουν πολύ καλά με
τα χεράκια τους το μείγμα και το αφήνουν να ξεκουραστεί για μισή ώρα.
Τέλος μοιράζουν το ζυμάρι σε μικρές φόρμες και ψήνουμε στο φούρνο.
Στα ζεστά ψωμάκια τους αρέσει να αλείφουν μαρμελάδα ή πραλίνα φουντουκιού.

ΑΝΟΙΞΗ

Ποπ κορν.
Φτιάχνουμε ποπκορν μαζί με τα νήπια, προσέχοντας να υπάρχει καπάκι ασφάλειας
στο σκεύος που τα φτιάχνουμε για να μην τρομάξουν καθώς εκτινάζονται δυνατά .
Συνήθως όλα περιμένουν
με αγωνία πότε θα ακουστεί να <<σκάει το πρώτο >> καλαμπόκι .
Μπορεί να συνοδεύσει ευχάριστα ένα έργο κουκλοθέατρου ή ένα εκπαιδευτικό dvd.
Aνοιξιάτικο γλυκό.
Τα νήπια σε μεγάλο γυάλινο μπολ, καθαρίζουν φράουλες και τις ψιλοκόβει η
νηπιαγωγός. Προσθέτουν, ένα μεγάλο στραγγιστό γιαούρτι, ένα κουτί ζαχαρούχο
γάλα και ανακατεύουν πολύ καλά με ξύλινη κουτάλα. Σερβίρουν σε ατομικά
μπολάκια.
Μια εύκολη και υγιεινή συνταγή που τα ξετρελαίνει. Την έμαθα από τη φίλη μου,
τη Τζίνα από τη Νάουσα.

ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ

Συνταγή για εύκολο παγωτό.
Σε μεγάλο μπολ τα νήπια ανακατεύουν με μίξερ τα εξής υλικά: ένα κουτί γάλα
ζαχαρούχο, ένα κουτί συμπυκνωμένο γάλα , ένα κουτί φυτική σαντυγί και μία
βανίλια. Αφού χτυπηθεί πολύ καλά το βάζουν στην κατάψυξη για 4 ώρες.
Το παγωτό αυτό τα ενθουσιάζει. Αν θέλουν τους προσθέτουμε και λίγο σιρόπι από
γλυκό κουταλιού βύσιννο . Το τρώνε στην αυλή σε ατομικά χωνάκια.


ΑΣΦΑΛΕΙΑ – ΠΡΟΛΗΨΗ ΑΤΥΧΗΜΑΤΩΝ
Πριν ξεκινήσουμε να ασχολούμαστε με τις παραπάνω δραστηριότητες οφείλουμε να γνωρίζουμε εάν υπάρχουν στην τάξη μας παιδιά με αλλεργίες ( στο γάλα, το αυγό, τη σοκολάτα ή τους ξηρούς καρπούς).
Επιπλέον καλό θα ήταν να μην αφήσουμε τα νήπια να ασχοληθούν με αιχμηρά αντικείμενα όπως μαχαίρια και να τα κρατήσουμε μακριά από πηγές θερμότητας όπως εστίες κουζίνας ή φούρνους.

ΟΦΕΛΗ ΠΟΥ ΑΠΟΚΟΜΙΖΟΥΝ ΤΑ ΝΗΠΙΑ ΚΑΘΩΣ ΑΣΧΟΛΟΥΝΤΑΙ ΜΕ ΤΙΣ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΑΝΑ ΤΟΜΕΑ ΤΟΥ ΔΕΠΠΣ

ΑΝΑΓΝΩΣΗ - ΓΡΑΦΗ
Καθώς τα νήπια <<διαβάζουν τη συνταγή>> γίνεται στο μυαλό τους ,
η σύνδεση της λέξης του προφορικού λόγου, με τη λέξη του γραπτού λόγου.
Αναρωτιούνται τότε ποια λέξη είναι αυτή που αρχίζει πχ με α. Είναι το αυγό ή το αλεύρι? Επινοούν λοιπόν τρόπους επίλυσης του προβλήματος . Για να δουν ποια λέξη είναι πρέπει να διαβάσουν και τα υπόλοιπα γράμματα .<<Γράφουν όπως μπορούν τα υλικά και την εκτέλεση>>.
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ
Τα νήπια εμπλέκονται σε δραστηριότητες όπως η μέτρηση στερεών και υγρών αντικειμένων και προβληματίζονται για το πώς θα μετρήσουν ένα πχ υγρό στοιχείο όπως το γάλα.
Επιπλέον ασχολούνται με μαθηματικές έννοιες όπως πρόσθεση (προσθέτουν υλικά στην συνταγή), αφαίρεση (δεν χρειαζόμαστε 3 αυγά, θα βγάλουμε το 1), πολλαπλασιασμό (2επί 1 φλιτζάνια αλεύρι) και διαίρεση (θα χρειαστούμε μισό μήλο ή το χυμό από μισό λεμόνι) ή θα κόψουμε την βασιλόπιτα σε 18 κομμάτια.
ΧΡΟΝΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ
Προβληματίζονται για χρονικές έννοιες πχ σε πόσο χρόνο θα ψηθεί ? Πόση ώρα πρέπει να το ανακατέψω? Τα κουλουράκια ψήνονται πιο γρήγορα ή η μηλόπιτα?
Ας κοιτάξουμε το ρολόι.
ΛΕΠΤΗ ΚΑΙ ΑΔΡΗ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ.
Μέσω των δραστηριοτήτων που περικλείουν μαγειρική, τα νήπια αποκτούν και κινητικές δεξιότητες και ικανότητες. Μαθαίνουν να μεταγγίζουν υγρά και στερεά αναπτύσσοντας λεπτές κινήσεις, να αναδεύουν τα υλικά, να ζυμώνουν, να πλάθουν κτλ.
ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ
Τέλος μαθαίνουν να συνεργάζονται προς ένα κοινό αποτέλεσμα και να χαίρονται γι αυτό . Ακόμη οι δραστηριότητες μαγειρικής μπορεί να αποτελέσουν το έναυσμα για ένα παιδί να δοκιμάσει νέες γεύσεις που δεν θα δοκίμαζε στο σπίτι του. Πολλές είναι οι φορές που οι γονείς λένε στις νηπιαγωγούς πως κάποιο συγκεκριμένο τρόφιμο το παιδί έμαθε να το τρώει στο νηπιαγωγείο.
Πάνω από όλα αισθάνονται έντονα τη χαρά της δημιουργίας. Χαίρονται γιατί μπορούν να κάνουν κάτι που κάνουν και οι μεγάλοι.






Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου